dilluns, 7 de juny del 2010

De la "Cura personalis" al coaching educatiu


D'origen principalment nordamericà, el "coaching" és una interessant pràctica de dos, que consisteix a ajudar a descobrir les pròpies capacitats i i trobar el camí per a potenciar-les tot assolint els objectius que hom es marca i pot afrontar.

La tradició pedagògica ja parla de l'interessant i pioner concepte, 500 anys enrere, de la "Cura personalis". Prové del llatí i vol dir "atenció integral a tota la persona". Tradicionalment aquest concepte era utilitzat pel superior d'una comunitat, grup o institució dels jesuïtes per afrontar els objectius, canvis i reptes, necessitats i possibilitats de cadascun dels membres de la pròpia comunitat. Actualment, aquest conceptes és aplicat a la relació entre estudiants i educadors, i a les relacions professionals.

És curiós observar com el vessant més actual de la "Cura personalis" avui pren la forma del "Coaching", i que té en el "coaching educatiu" una aplicació ben concreta a l'àmbit de l'aprenentatge. Té com a objectiu primordial donar suport a la formació, i la seva finalitat és potenciar i incrementar l'aprenentatge de coneixements teòrics, facilitant l'aplicació i incorporació dels mateixos de manera extraordinària. Està indicat per a assolir l'èxit en matèries escolars puntuals i també per a realitzar un canvi de motivació global que afecti a l'actitud davant l'estudi i l'aprenentatge. El Coach diagnostica el punt de partená després d'analitzar i observar l'alumne en qüestió; creences limitants o potenciadores sobre sí mateix i el món, capacitats, conductes i entorn. El rpocés de Coaching s'inicia en aquest punt i acaba un cop s'ha assolit allò desitjat.

D'aquesta manera, el Coach educatiu fa el següent:

- Fixa amb l'alumne una sèrie d'objectius a curt, mig i llarg plaç.
- Acompanya l'alumne en el procés d'assoliment dels mateixos.
- Treballa per a desenvolupar el màxim del seu potencial
- Elabora amb l'alumne estratègies efectives diferents a les què fins ara es traduïen en resultats insuficients.
- Ensenya l'alumne a responsabilitzar-se dels resultats obtinguts i a transformar el "fracàs" en aprenentatge productiu.
- Potencia les capacitats de que l'alumne disposa, li mostra conductes que el sabotegen o obstaculitzen els seus objectius i posa a la seva disposició alternatives per al canvi

No són poques les escoles de la Fundació Jesuïtes Educació que a Catalunya fa anys que han creat i desenvolupat la figura del "Tutor/a Orientador/a", que ben bé és un Coach personalitzat amb els alumnes que necessiten d'un seguiment més d'aprop per tal de potenciar-los al màxim totes les seves capacitats que, del contrari, quedarien amagades i sense lluir en el context de la Tutoria d'Aula, que és la pròpia de tot un grup-classe.

En definitiva, la "Cura personalis" és l'acompanyament personalitzat, autèntic, i integral que es fa d'un alumne que és una pesrona única al món en relació a la seva idiosincràsia, context familiar i social, afectes i defectes, virtuts i faltes, necessitats i reptes, capacitats i dificultats, amb la intenció d'ajudar-lo a conèixer-se més a sí mateix, cercar les motivacions més profundes de la seva persona en tot els sentits (també i principalment l'espiritual), per ajudar-li a ser un home i una dona per als altres, lliure i fidel a sí mateix, entregat i fratern amb les persones que l'envolten, treballador incansable per la justícia, solidari i obert cap als què pateixen.

Un concepte jesuític ben antic, actualitzat avui en nous contextos però amb la mateixa ànima original. És curiós..., ben cert és que la humanitat amb tants segles ja ho ha "inventat" tot...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada